Medier

Vurderer omstridt beta­lings­løsning

Mediekonsernet Schibsted vurderer å la brukerne betale for å unngå målrettet reklame. Det Kan skape digitale klasseskiller, sier Forbrukerrådet.

GÅR NYE VEIER: Schibsted-direktør Siv Juvik Tveitnes vurderer å innføre en løsning hvor leserne av VG og Aftenposten må betale for å unngå målrettet markedsføring. FOTO: Tom Henning BratlieGÅR NYE VEIER: Schibsted-direktør Siv Juvik Tveitnes vurderer å innføre en løsning hvor leserne av VG og Aftenposten må betale for å unngå målrettet markedsføring. FOTO: Tom Henning Bratlie

Den norske mediekonsernet Schibsted vurderer nå å teste ut nye finansieringsmodeller for sin journalistikk. De ønsker å prøve ut en ordning hvor leserne av nettaviser som Aftenposten og VG må betale for å slippe at brukerdataene deres blir brukt til målrettet markedsføring.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.