Oslo-vinter

Oslo-bussene har måttet innstille en rekke avganger på grunn av snøfall, glatte veier og kulde denne vinteren. Det har ikke bare skjedd ved et enkelttilfelle, men gang etter gang i hele eller deler av byen. Hver gang det snør litt kraftig, er det omfattende kanselleringer. Noen dager har det meste av trafikken vært innstilt. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter, selskapet som er ansvarlig, gikk tidlig ut og hevdet at det i hovedsak skyldtes været. Det var ikke hennes lykkeligste øyeblikk. Vi må kunne forvente at bussene i hovedstaden går, også når det snør. Skarsbø mente værgudene, ikke Ruter, var å laste, men problemet ligger i manglende tiltro til fagmiljøene og en anbudsprosess der andre hensyn har trumfet driftssikkerhet i all slags vær.

Det er ikke elektriske bussersom er problemet, men hvordan de er utstyrt og skodd. Leddbussene som trafikkerer indre by, har for eksempel bakhjulsdrift, der drivhjulene, motorkrafta, sitter helt bakerst. Bussekspert Terje Terjesen sammenlikner det med å sette motoren i tilhengeren på bilen og så la den dytte farkosten framover. «Det vil sakse seg på dårlig føre», sier han til NRK. Bussene må ha drift på flere akslinger for å takle norsk vinterføre. Og det fantes faktisk et anbud med firehjulstrekk. «Vi leverer kun leddbusser med drift på to akslinger. Det var også tilfelle ved tilbudet for Oslo indre by. Vi synes ikke det er en god løsning med drift på én aksel», sier Cato Leine i selskapet Yes-EU til Teknisk Ukeblad. Han mener konsekvensene av bare én aksling har kommet klart fram i Oslo denne vinteren. Anbudet ble imidlertid lagt til side fordi det var en kinesisk underleverandør. Hva slags sikkerhetsrisiko kinesisk teknologi på 31-bussen skulle utgjøre, er vanskelig å forstå.

Bussene må også være bedre skodd enn i dag, og piggdekk må vurderes på noen ruter. Rekkevidda faller også dramatisk i kulda, slik at bussene ikke klarer de oppsatte rutene. Likevel stilte ikke Ruter krav om batterikapasitet i anbudsprosessen, skriver Aftenposten. Administrasjonen i Ruter, heppet fram av overivrige politikerne, har sittet i førersetet, mens fagmiljøene ikke har vært gitt den nødvendige tillit. Vi må forvente at bussene går også når det er snø, glatt og kaldt. Vinteren kommer til hovedstaden også.

Rettelogg 20. februar 2024: I første versjon av teksten sto det at Ruters kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen sa at problemene i kollektivtransporten utelukkende skyldes været. Det riktige er at hun har sagt at de i hovedsak skyldes været, jmf. intervju med NRK 26. januar. Vi beklager.

Leder