Essay

Farvel til boka?

«Bokens folk» gir unik inngang til å forstå hva som står på spill i en muntlig basert kultur.

Foto: «St. Nicholas» (1873)/Internet Archive Book Images/Wikimedia Commons Foto: «St. Nicholas» (1873)/Internet Archive Book Images/Wikimedia Commons

Joel Halldorfs «Bokens folk» leste jeg oppdelt i tre skjermbilder. Slik er det blitt. For å spare miljøet, portoutgifter og tid i en periode hvor postvesenet går i oppløsning, har Klassekampen gitt meg et lesebrett. Bokmagasinet får nesten alle bøker elektronisk fra forlagene. De leses altså ofte først på skjerm. I en trykt utgave av «Bokens folk» kunne jeg bladd fram og tilbake, for eksempel for å fordype meg i det fyldige noteapparatet, som utgjør sytti sider bakerst i bokas fire hundre sider. Nå åpner jeg en ekstra skjermflate til notene. For å sammenlikne den norske versjonen av «Bokens folk» med den svenske originalen, må jeg i tillegg ha enda et skjermvindu oppe. Mens jeg leser Halldorfs bok, som har undertittelen «En sivilisasjonshistorie fra papyrus til piksler», er jeg med andre ord langt inne i den tilstanden han advarer mot, der overflatisk bruk av skjermer ødelegger konsentrert, langsom lesning. Jeg har riktignok noen mottiltak. Jeg leser sakte og noterer med blyant, flere tettskrevne A4-ark, som jeg bretter sammen og oppbevarer etter endt lesing. Notatene utgjør et skriftlig minne om hva jeg har lest, og korresponderer med streker i margen, uthevinger av viktige avsnitt på lesebrettet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Nordisk råd

Det er gøy med kunst som eskapisme. Men motstand er det ikke.

Krimspeilet

Stephen Mack Jones’ krimserie tar oss til et forfallent Detroit med moralsk sam­men­brudd under Trumps første presi­dent­pe­riode.

Intervju

Grønlands siste bokhandel har satt kroken på døra. Hva nå?