IntervjuKunst

Ingen koller eller kuer

Else Hagen ville ikke male kuer som slikket maling. Det kommende året vises hennes ekspressive verk på fire av landets største museer.

Noe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas HarvikNoe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas Harvik

Da Else Hagen fikk sin første soloutstilling på Trondhjems Kunstforening i 1940, var norsk kunst preget av to hovedstrømninger: mellomkrigstidas tendensmaleri og framstillinger av norsk natur. Men 26-åringen følte seg ikke helt hjemme i noen av sjangrene. Det var menneskelige relasjoner og maleriets rom- og fargevirkninger som opptok henne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Anmeldelse

Goavve-Geabbil

Marét Ánne Sara har fått et av samtidskunstens mest prestisjefulle oppdrag, men serverer snille dekorasjoner på Tate Modern.

Kunst

Ber om at sørge­tep­pet får bli

«Ta teppet ned!» lød slagordet mot et israelsk verk på Nasjonalmuseet. – Dette er ikke en landskamp, sier kunstner Håvard Homstvedt.

Foto

I rampelyset

Oslo Negativ dokumenterer en enestående norsk karriere i luksus­industrien og popkulturen internasjonalt: Sølve Sundsbøs.