IntervjuKunst

Ingen koller eller kuer

Else Hagen ville ikke male kuer som slikket maling. Det kommende året vises hennes ekspressive verk på fire av landets største museer.

Noe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas HarvikNoe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas Harvik

Da Else Hagen fikk sin første soloutstilling på Trondhjems Kunstforening i 1940, var norsk kunst preget av to hovedstrømninger: mellomkrigstidas tendensmaleri og framstillinger av norsk natur. Men 26-åringen følte seg ikke helt hjemme i noen av sjangrene. Det var menneskelige relasjoner og maleriets rom- og fargevirkninger som opptok henne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

All the same bright

Måten noe sies på, er like viktig som budskapet.

Kunst

Pave eller pønker?

De barske fotografiene til Tom Sandberg forsvinner i den store utstillingen på Henie Onstad, som heller vil helgenforklare kunstneren.

Kunst

Burning the Days

Lutz Bacher bringer hjemlandet over Atlanterhavet – i form av alskens ting kunstneren har funnet mer enn skapt.