IntervjuKunst

Ingen koller eller kuer

Else Hagen ville ikke male kuer som slikket maling. Det kommende året vises hennes ekspressive verk på fire av landets største museer.

Noe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas HarvikNoe annet: Selv om Else Hagen fokuserte på hjemmesfæren, som her i "Kroning" (1953), monumentaliserte og problematiserte hun den. Foto: Andreas Harvik

Da Else Hagen fikk sin første soloutstilling på Trondhjems Kunstforening i 1940, var norsk kunst preget av to hovedstrømninger: mellomkrigstidas tendensmaleri og framstillinger av norsk natur. Men 26-åringen følte seg ikke helt hjemme i noen av sjangrene. Det var menneskelige relasjoner og maleriets rom- og fargevirkninger som opptok henne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Marina Abramović

Marina Abramović byr på lite nytt i Moss, men hun er likevel ­overbevisende i rollen som heltemodig ridder.

Kunst

Svalda löss

Er mennesket et dyr? Calle Segelberg holder spørsmålet åpent.

Kunst

Taket lekker, betongen sprekker

Et arkitekturikon mangler nesten 140 millioner kroner til oppussing. Hvem kan redde Kunstnernes Hus?