Nedgang i lesefer­dig­he­tene kan ikke tillegges læreplanene

«Hva skal til for å forstå en tekst?» spør Klassekampen 22. desember og viser til diskusjonen rundt Pisa-resultatene i norsk skole, blant annet i lesing. Som leseforskere er vi takknemlige for engasjementet rundt norske elevers leseferdigheter. Men for å tolke og forstå resultatene er det viktig å vite hva Pisa og lignende prøver legger til grunn. Pisa krever ikke spesifikk fagkunnskap. Pisa måler lesekompetansen som OECD mener at elever i alle land trenger å mestre for å klare seg godt i livet. Prøven måler lesekompetansen – ikke fagkompetansen – til elever i ulike land, ulike kulturelle kontekster og med ulike læreplaner. Det er et enormt arbeid som ligger bak utvelgelsen av tekster og oppgaver i Pisa for å sikre at det er lesekompetanse og ikke bakgrunnsfaktorer som måles. Vi anbefaler å ta en titt på Pisa-tekstene og oppgavene på UiO sine Pisa-sider. Der er det blant annet en tekst om kyllinghelse – et tema som neppe er inkludert i noen av læreplanene i OECD-landene.

Debatt