Hele 70 land skal gå til valg i 2024. I mange av disse landene er valget enkelt og todelt – å stemme på mer-av-det-samme eller en høyrevridd autokrat som lyver om «de andre» og lover bedre lønninger og en nyoppusset, ofte religiøs, nasjonalisme. Bare tenk India, Ungarn, Russland, Argentina og snart kanskje USA.
Nedgang i leseferdighetene kan ikke tillegges læreplanene
«Hva skal til for å forstå en tekst?» spør Klassekampen 22. desember og viser til diskusjonen rundt Pisa-resultatene i norsk skole, blant annet i lesing. Som leseforskere er vi takknemlige for engasjementet rundt norske elevers leseferdigheter. Men for å tolke og forstå resultatene er det viktig å vite hva Pisa og lignende prøver legger til grunn. Pisa krever ikke spesifikk fagkunnskap. Pisa måler lesekompetansen som OECD mener at elever i alle land trenger å mestre for å klare seg godt i livet. Prøven måler lesekompetansen – ikke fagkompetansen – til elever i ulike land, ulike kulturelle kontekster og med ulike læreplaner. Det er et enormt arbeid som ligger bak utvelgelsen av tekster og oppgaver i Pisa for å sikre at det er lesekompetanse og ikke bakgrunnsfaktorer som måles. Vi anbefaler å ta en titt på Pisa-tekstene og oppgavene på UiO sine Pisa-sider. Der er det blant annet en tekst om kyllinghelse – et tema som neppe er inkludert i noen av læreplanene i OECD-landene.