I går lanserte Kunstsilo programmet som skal trekke 150.000 publikummere. – Tangen-samlingen har blitt en hvilepute, mener kunstner.

Tar plass i silo

En av våre fremste: Gunnar S. Gundersen er blant kunstnerne som er representert i Kunstsilos åpningsutstilling «Nordiske lidenskaper». Foto: Kunstsilo

– Dette høres veldig kjedelig ut.

Slik lyder kunstner Lasse Årikstads umiddelbare kommentar etter at Klassekampen har forelagt ham utstillingsprogrammet til Kunstsilo. Når Kristiansands nye storstue åpner 11. mai neste år, vil publikum møte 700 verk fra oljefondssjef Nicolai Tangens kunstsamling.

Så får vi et møte mellom den britiske kunstneren Edmund de Waal og Axel Salto, før det åpner en foreløpig uspesifisert utstilling med «internasjonal digital samtidskunst»

Det ble klart da programmet ble lansert i London i går.

Det har vært knyttet spenning til programmet, som skal hjelpe Kunstsilo å nå målet om 150.000 besøkende årlig – fem ganger så mange som forgjengeren Sørlandets Kunstmuseum trakk i 2018.

Foruten de nevnte utstillingene skal publikum lokkes med en solopresentasjon av fotokunstner Mette Tronvold og en prisutstilling for lokale kunstnere. Årikstad, som selv vant Sparebanken sørs kunstpris i 2014, er ikke overbevist.

– Jeg hadde forventet at de hadde kokt opp noe litt mer spenstig etter at museet har vært stengt i to år.

Hvilepute for kuratorene

Lasse Årikstad er blant annet skeptisk til at kunstsamlingen til Nicolai Tangen vies en så stor plass i programmet. Avtalen mellom Kunstsilo og AKO kunststilftelse, som forvalter oljefondssjefens samling, har lenge vært omstridt. At en privat aktør skal få innflytelse over et offentlig museum, har vært gjenstand for opphetet debatt både i Kristiansand og i kunstlivet.

– Nå hadde ikke dette museet blitt realisert hadde det ikke vært for Tangen-samlingen, men jeg mener den har blitt en hvilepute for museets kuratorer, sier Årikstad.

Museet har bare det siste halvannet året vist tre utstillinger med utgangspunkt i samlingen. I tillegg til at man i åpningsutstillingen viser 700 av Tangens verk, er både Axel Salto og Mette Tronvoll representert i samlingen hans.

– De hadde jo en utstilling med Axel Salto for fem år siden. Når man fokuserer så tydelig på kunstnere fra hans samling, framstår det som et forsøk på å øke deres relevans. Det blir påtakelig når man gjør det i to utstillinger på så kort tid, sier Årikstad.

– Småbymentalitet

At Kunstsilo lanserte sitt aller første program i London – uten at regional presse ble invitert – har vekket reaksjoner i Kristiansand. I en kommentar skriver Fædrelandsvennens kulturredaktør Karen Kristine Blågestad at en lansering i Kristiansand var det minste man burde kunne forvente etter at Kunstsilo har «splittet byen og vært spiren til en giftig debatt».

«Åpningsdatoen (…) er det altså det kresne, blaserte og sofistikerte kunstmiljøet som flyr over kontinenter og landegrenser verden over som først skal få vite», skrev hun.

Gunnar Stavrum, redaktør i den regionale nettavisa KRS, mener på sin side at det er så provinsielt å kritisere den internasjonale lanseringen at det «blir latterlig».

– Det vitner om manglende lokal stolthet, kontrer Lasse Årikstad.

– Er det noe som vitner om småbymentalitet, er det denne ideen om at man må til London for å lansere programmet sitt.

– Helt utopisk

Til Aftenposten sa direktør Reidar Fuglestad i går at Kunstsilo ikke primært skal være et regionalt museum, men en destinasjon med nasjonal profil og av stor internasjonal interesse. Åriksland tror likevel museet bør spille på lag med lokalmiljøet.

– Spesielt når det har vært så upopulært blant så mange, bør man åpne det opp slik at folk kan bli overbevist, gjøre det til et sosialt møtested. Nå ekskluderes mange før det i det hele tatt har åpnet.

– De har mål om å trekke 150.000 publikummere. Tror du programmet gjør det mulig?

– Nei. Og jeg synes de bør legge bort det målet så fort som overhodet mulig. Det er jo helt urealistisk.

– Kristiansand settes på kartet

– Meningen med lanseringen i London er å inspirere internasjonal presse til å komme til museet, sier Kunstsilos direktør Reidar Fuglestad til Klassekampen på telefon fra London.

Han vil ikke oppgi hvilke medier som ble invitert til lanseringen, men sier det var et «mangfoldig» utvalg medier.

Ingen av de inviterte mediene skal ha fått sponset turen.

– Dere får kritikk for ikke å prioritere lokale medier når dere lanserer.

– Vi opplever at norske medier kjenner godt til Kunstsilo gjennom alle sakene som har vært. Det gjør ikke internasjonale medier, sier Fuglestad.

– Hvordan vil et slikt internasjonalt fokus gagne lokalbefolkningen på Sørlandet?

– Vi håper dette er et tiltak som vil gi framtidig avkastning. Vi vil sette Kunstsilo og Kristiansand på kartet. Vi kommer til å jobbe systematisk for få internasjonale gjester til å besøke museet og andre attraksjoner i regionen.

– Museet kritiseres for å gi Nicolai Tangens samling en for dominerende plass i programmet. Hvorfor velger dere å la 700 av hans bilder utgjøre åpningsutstillingen?

– Vi tenker at nysgjerrigheten på Tangens samling, er stor. Den har ikke vært vist i særlig stort monn før, og vi føler det er naturlig å blåse den av med en stor signaturutstilling i første gang, sier Fuglestad.

Kunst