KonsertFestivalrapport

Amerikalinjen

Amerikansk lyd i Nederland skapte en mental reise til ørkener og kaktuser.

HERMANOS GUTIÉRREZ: Et stykk samspilt brødrepar. Foto: Niels Knelis/TakeRootHERMANOS GUTIÉRREZ: Et stykk samspilt brødrepar. Foto: Niels Knelis/TakeRoot

Nederland har alltid hatt stor interesse for americana-musikk – eller countryrock, som det ofte ble kalt på 1970-tallet, da Gram Parsons og Eagles (og Doug Sahm!) la ned reglene for spekteret i «alternativ» country. For amerikanske artister på turné har det i mange tiår vært hensiktsmessig å stoppe i landet, ikke minst på de to legendariske Amsterdam-klubbene Paradiso og Melkweg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Konsert

Uten driv

Dirigent Stutzmann klarte ikke å løfte Oslo-filharmoniens Tsjajkovskij.