Album

Anmeldelse

Skaar

Mad Woman

Warner

Eg er freidig nok til å sitera mi eiga melding av Emma Steinbakkens debutalbum frå i sommar: «I likhet med andre poptalenter som nylig har albumdebutert på major labels, kan det virke som om alt det interessante (...) blir slipt vekk i storselskapenes jakt på de store strømmetallene.» For også pophåpet Skaar – som no debuterer på Warner – har ein eigenart, men den er ikkje alltid like lett å få auge på. Tekstane er rett nok meir akutte, låtane mykje farlegare enn hos Steinbakken. Og Skaar er sjølvsagt sin eigen artist, uavhengig av andre i same sfære. Det finst gode tilløp her, der spesielt popvokalen er eit berande element. Men alt i alt blir det, vel, noko uforløyst.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

The Kasambwe Brothers

The Kasambwe Brothers

Ikke det eneste bandet fra Malawi som har gjort seg gjeldende i 2025, men denne trioen er bedre innspilt enn for eksempel Madalitso Band – takket være et initiativ fra Massachusetts Museum of Contemporary Art. For dette debutalbumet til veteranene i The Kasambwe Brothers, som visstnok har holdt det gående siden åttitallet, låter fyldig og velprodusert på en måte som blir stadig sjeldnere. Vi plasseres nemlig midt i rommet, blant sammenvevd harmonisang, hjemmelagde trommer, det uvanlige bassinstrumentet babatone og Joseph Msofis akustiske gitar, pynta med fiolin, blås og cello. Og pynta er ordet, for dette er pent.

This Is Lorelei

Holo Boy

Med soloprosjektet This Is Lorelei seiler Nate Amos opp som en av sin generasjons fremste amerikanske låtskrivere.

The Demonstration Tapes

First Amendment

Bergensere på road trip gjennom dagens USA.