Kommentar

Fengsels­fugler

Når provokasjonen er målet.

Det luktet svakt av Old Spice og tobakk i ett av rommene i Bergen kunsthall i fjor sommer. I et annet sto et bord med en gammel, grå telefon med rød dreieskive, og når man løftet opp røret, kunne man høre kunstneren Lene Berg snakke til sin far, den avdøde filmskaperen Arnljot Berg. Å stå slik og lytte til stemmen mot øret, var som å stå på terskelen til et ømt, konfronterende, dypt personlig rom i kunstneren selv: Da Lene Berg var ni år gammel ble faren arrestert i Paris og siktet for drap på sin tredje kone, Evelyne Zammit. Farens fengselsopphold er omdreiningspunktet i utstillingen «Fra far», som åpnet under Festspillene i Bergen i fjor, og i en videreutvikling av det samme materialet kom også romanen «Fra far» i vår.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Sps sinne er ikke spill for galleriet

Freds­kon­fe­ransen i Sharm el-Sheikh ble en oppvisning i globalt knefall for voldens logikk.

Oslo Negativ doku­men­terer en enestående norsk karriere i luksus­industrien og popkul­turen inter­na­sjo­nalt: Sølve Sundsbøs.