X-it for Twitter

For en drøy uke siden varslet verdens rikeste mann Elon Musk at det er på tide å si adjø til Twitter-merke­varen. Den blå fuglelogoen er nå erstattet med en X. Slik glir platt­formen sømløst inn i Musks stadig voksende forretnings­imperium hvor både kunstig intelligens (X AI) og rommet (Space X) skal erobres. Siden Musk kjøpte opp Twitter for 440 milliarder kroner høsten 2022, har den selverklærte ytringsfrihets­fundamentalisten styrt skuta som han selv vil. Over 6000 ansatte har blitt sagt opp – blant dem store deler av dem som jobber med moderering. Samtidig har Musk forkastet regler for regulering av innhold og både kastet ut og invitert inn brukere etter eget humør. I april endret han reglene for Twitters verifisering­system. For åtte dollar i måneden kan nesten hvem som helst smykke seg med et blått verifiseringsmerke. Endringen har ført til en voldsom strøm av des­informasjon og falske kontoer.

Leder