Teater

Sjefspa­ra­dokset

Rogaland Teaters «Catch 22» er tro mot prosjektets kjerne, men kunne ha bitt hardere fra seg.

Hei hvor det går: «Catch 22» fungerer best når den nærmer seg splatterestetikken, som i scenen der feltlegen forsøker å amputere et bein gjennom et vindu. Foto: Grethe Nygaard, Rogaland teaterHei hvor det går: «Catch 22» fungerer best når den nærmer seg splatterestetikken, som i scenen der feltlegen forsøker å amputere et bein gjennom et vindu. Foto: Grethe Nygaard, Rogaland teater

Catch 22

Rogaland Teater

Av Joseph Heller

Regi og oversettelse: Yngve Sundvor

Kostyme: Helena Marie Andersson Lyd: Andreas Veire, Arlid Lægreid og Frode Ytre-Arne

Scenograf: Arne Nøst

Lys: Trygve Andersen

Tittelen på Joseph Hellers satiriske krigsroman «Catch-22» fra 1961 er blitt et begrep. En «catch 22» betegner et paradoks der det å utføre en regel blir gjort umulig på grunn av en motstridende hake. At begrepet har satt seg fast, kommer av det absurde og gjenkjennelige i byråkratiske hindre.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Dans

Dandyism

Patrick Zizas «Dandyism» reduserer kongolesisk kultur til useriøst klovneri.

Teater

Hamlet

At Mads Ousdal er dyktig, gjør ikke «Hamlet» for én skuespiller til godt teater.

Teater

Hvis byen lyser

«Hvis byen lyser» freistar å fange Stavangers sjel, men fangar først og fremst det lokale publikummets attkjenning.