Essay

Et bulder fra sør

I 2019 var amapiano overalt i Sør-Afrika – den samme musikken som folk nå danser til på klubber over hele verden, også i Oslo.

BRENNHETT: Kamo Mphela og dansere under tidenes første South African Amapiano Music Awards i 2021. Foto: Oupa Bopape/Gallo Images via GettyBRENNHETT: Kamo Mphela og dansere under tidenes første South African Amapiano Music Awards i 2021. Foto: Oupa Bopape/Gallo Images via Getty

Da jeg landet i Cape Town i Sør-Afrika i desember 2019, hadde jeg en viss idé om hva slags musikk jeg kom til å høre der. Moderne klubbmusikk-uttrykk som afrohouse og den enda råere og mer minimalistiske sjangeren gqom – begge fra Sør-Afrika – var allerede globalt etablerte. Jeg ville prøve å forstå hvordan disse musikkformene evnet å krysse kontinenter og kulturelle skillelinjer. Men jeg var ikke forberedt på at den musikken som skulle komme til å treffe meg hardest, var en myk, sexy og samtidig grov sjanger, en som ennå ikke hadde krysset landegrensene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Midt i musikk­festen

På lørdag er det duket for Musikkfest, også kjent som Musikkens dag, i store deler av hovedstaden.

Intervju

Etter sviket

Little Simz legger ikke mye imellom på sin nye plate. Hun vil at lytteren skal høre henne i sin råeste form.

Kommentar

Appetitt for selvde­struksjon

David Bowies berømte uttalelse fra 1999, om hvordan han ser internettet som en «alien life form», ikke et verktøy, gjelder dobbelt når vi snakker om kunstig intelligens. «We’re on the cusp of something exhilirating and terrifying», sa rockens fremste kameleon ved årtusenskiftet. Ti år senere stod Bowies bransje, platebransjen, i en dyp krise. For selv om alle med blikket på framtida hadde sett det komme, tok det lang tid for plateselskapene å innse det åpenbare: internett forandret alt, og i løpet av få år gikk vi fra cd-er, via nedlastbare filer, til strømming. Bransjen var dårlig forberedt. Det førte til hva journalist og forfatter Steve Knopper kalte «platebransjens spektakulære fall i den digitale tidsalderen». I Knoppers 2009-bok «Appetite for Self-Destruction» intervjuet han hundrevis av musikkmennesker, han diskuterte bransjens grådighet, mangel på visjoner og egne evne til å havne bakpå. «The end is near», konkluderte han med den gang da.