I dag fremføres Nils Petter Molværs «Khmer» igjen på Vossajazz, 27 år etter urframføringen. Bandmedlem og DJ Pål Nyhus skriver om brytningstida på 90-tallet.

Khmer-årene

KHMER: Et banebrytende prosjekt i nordisk jazz. Her er Molvær på Vossajazz i 1996, da verket ble urframført under tittelen «Labyrinter». Foto: Vidar Herre/Avisa Hordaland

Moldejazz, 1998: Jeg gjør min debut som platespillende solist i Nils Petter Molværs Khmer-band. På scenen, famlende i et blått mørke, finner jeg ikke vinylen jeg skal bruke som lydstrekk på et avtalt parti. Tida renner ut, jeg må komme opp med noe, og det i en heseblesende fart. Jeg griper tak i mikrofonen jeg har montert i mikseren, tar mine husnøkler i hende og entrer solopartiet. I håp om å skape en kul perkussiv effekt, klimprer jeg nøklene nervøst inn i mikken og lar det stå til. Man utøver ikke nødvendigvis stor kunst med klimprende nøkler, men i jazzen er vel alt lov, tenker jeg.

Musikkmagasinet