Forrige uke kom IFPIs Global Music Report for 2022. Den viser en vekst i det globale musikkmarkedet på 9 prosent og en totalomsetning på 26,2 milliarder dollar. Dette er åttende året på rad med vekst, likevel er omsetningen «bare» på godt 90-tallsnivå. Som vanlig er det snakk om «further growth» og hvorfra den fremtidig veksten skal komme, med fokus på hvilke muligheter og utfordringer AI (artificial intelligence) representerer for både bransjen og opphavsretten.
I dag fremføres Nils Petter Molværs «Khmer» igjen på Vossajazz, 27 år etter urframføringen. Bandmedlem og DJ Pål Nyhus skriver om brytningstida på 90-tallet.
Khmer-årene
Moldejazz, 1998: Jeg gjør min debut som platespillende solist i Nils Petter Molværs Khmer-band. På scenen, famlende i et blått mørke, finner jeg ikke vinylen jeg skal bruke som lydstrekk på et avtalt parti. Tida renner ut, jeg må komme opp med noe, og det i en heseblesende fart. Jeg griper tak i mikrofonen jeg har montert i mikseren, tar mine husnøkler i hende og entrer solopartiet. I håp om å skape en kul perkussiv effekt, klimprer jeg nøklene nervøst inn i mikken og lar det stå til. Man utøver ikke nødvendigvis stor kunst med klimprende nøkler, men i jazzen er vel alt lov, tenker jeg.