Essay

Full av fanskap

Boka «Everything I Need I Get from You» løftar dei utskjelte fangirlsa opp og fram i eit heilt anna lys.

FANGIRLS: Ein ukritisk del av popkulturen, eller sin eigen motkultur? Her representert av to Beatles-fans i New York, ­februar 1964. Foto: Keystone/­Getty Images/Hulton ­ArchiveFANGIRLS: Ein ukritisk del av popkulturen, eller sin eigen motkultur? Her representert av to Beatles-fans i New York, ­februar 1964. Foto: Keystone/­Getty Images/Hulton ­Archive

Sommaren 2006 klikka det for meg. Eg hadde oppdaga fire dresskledde typar – vel, no var dei alle gamle eller døde, men i musikken, og på bilda, var dei unge – The Beatles. Nøyaktig korleis eg fann låten «Please Mr. Postman» er noko uklart, men han trefte ei nerve i tolv år gamle meg. Hardt. Eg spelte songen i eitt køyr på datahøgtalarane til faren min (sorry, pappa), for deretter å tråla Limewire etter meir, til eg fann samleplata «1» i stova. Den spelte eg utan stopp, heile sommaren. Eg fann bøker, eg fann videoklipp, eg fann nettsider. Eg laga nettsider. Eg var heilt fjetra. Eg var flau, men hadde òg eit djupt behov for å annonsera denne spinnville bakover-i-tid-forelskinga til omverda. Samtidig prøvde eg å ikkje begå sosialt sjølvmord på barneskulen (ein tricky balansegang). Ja, kva skjedde her? Eg var blitt ei fangirl .

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Lang natts ferd

En historisk jødisk konsert med Kringkastings­orkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

Kommentar

Festi­vald­re­peren

Er norsk olje en trussel mot festivaler verden over? Ja – i hvert fall ifølge en ny rapport fra Green Music Australia, kalt «Rain, Heat, Repeat: How Music Fans Are Experiencing Extreme Weather». Her ble 1155 australske festivalpublikummere intervjuet om hvordan klimaendringer og ekstreme værhendelser påvirker deres musikkvaner og festivalopplevelser. Funnene er dårlig nytt for en bransje som allerede er sårbar på grunn av økte kostnader i alle ledd. For festivaler er det essensielt å selge flest mulig billetter tidligst mulig. Men de siste årene har flere festivaler i Australia blitt avlyste på grunn av dårlig forhåndssalg. Rapporten viser hvordan klimaendringer bidrar til dette: Kjøpsvanene endrer seg, for folk venter med å kjøpe billetter til de kan sjekke værmeldingen for arrangementet. Publikum bekymrer seg også for at ekstremvær skal føre til avlysninger i siste liten. 85 prosent av festivaldeltakerne har opplevd det de anser som ekstremvær på en musikkfestival de siste 12 månedene. 34 prosent har blitt mer forsiktige med å kjøpe billetter på grunn av ekstremvær, og andelen stiger til 44 prosent blant de som regelmessig går på konserter. En annen konsekvens rapporten nevner, er hvordan denne usikkerheten får publikum til å prioritere innendørs arenakonserter som er mindre værutsatte.

Kommentar

Opport­u­nisten

Dere har hørt det før, men: Denne uken startet omsider rettssaken mot bransjeringreven, businessmannen og rapperen Sean Combs, aka P. Diddy. Som de fleste har fått med seg, står Combs tiltalt for menneskehandel, seksuelle overgrep og diverse grusomheter, og kan risikere fengsel på livstid. Sjølv nekter han straffskyld. NRK har dekket Diddy-saken overraskende lite, dens svære kulturelle betydning tatt i betraktning. Men i en ny kommentar trekker kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad noen lange linjer – blant annet kaller hun Diddy for «musikkbransjens beste nese». Dét er i beste fall en solid overdrivelse, og musikkbransjen er sjølvsagt altfor svær til at en slik setning gir mening.