Bemanningsbransjen

Frykter å miste pensjon

Adecco-arbeiderne Krzysztof, Krzysztof og Miroslaw er redde for å ende med minimal pensjon når innleie av bygningsarbeidere blir ulovlig i Oslo-området.

Usikker frAmtid: Krzysztof Kornacki, Krzysztof Wojtylko og Miroslaw Ziomek jobber for Adecco og bor og lever i Norge. Nå er de redde for å ikke lenger ha råd til det. Usikker frAmtid: Krzysztof Kornacki, Krzysztof Wojtylko og Miroslaw Ziomek jobber for Adecco og bor og lever i Norge. Nå er de redde for å ikke lenger ha råd til det.

63 år gamle Miroslaw Ziomek husker sitt første oppdrag som tømrer for bemanningsbyrået Adecco i Norge. Det var i 2005, og han var med på å bygge fire leilighetsblokker på Skøyen i Oslo. Siden den gang har Ziomek skapt seg i et liv i Norge. Kona hans har flyttet hit og fått seg jobb, og de har kjøpt seg hus sammen i Drammen. Det er bare fire år til Ziomek skal gå av med pensjon. Hvis 63-åringen ikke får jobbe til han er 67 år, går han glipp av tusenvis av kroner i året i pensjon.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.

Fagbevegelsen

Venstre­sida dominerer i LO: – Rødt og SV treffer arbeidere mer

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.