KronikkKunstig intelligens

La elevene omfavne kunstig intelligens

Lærerne fortviler over ny kunstig intelligens, men elevene bruker det allerede i sin skolehverdag.

IKKE DUMT: Kunstig intelligens er ikke noe mer magisk enn smarte dataprogrammer som ofte er trent opp med massive mengder data, skriver kronikkforfatterne. FOTO: GORM KALLESTAD / NTBIKKE DUMT: Kunstig intelligens er ikke noe mer magisk enn smarte dataprogrammer som ofte er trent opp med massive mengder data, skriver kronikkforfatterne. FOTO: GORM KALLESTAD / NTB

Ny­lig fikk Stor­tin­get en be­kym­rings­mel­ding fra norsk­læ­re­re. Lands­laget for norsk­un­der­vis­ning er red­de for at ele­ve­ne «i sta­dig stør­re grad be­nyt­ter seg av åpent til­gjen­ge­lig kuns­tig in­tel­li­gens i egne skrift­li­ge ar­bei­der» og me­ner at tek­no­lo­gi­en «tru­er be­folk­nin­gens skri­ve- og le­se­fer­dig­he­ter, de­mo­kra­ti og ny idé- og kunn­skaps­ut­vik­ling».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Hva betyr det egentlig at president Donald Trump har gjort kunstig intel­ligens til sitt viktigste kommu­ni­ka­sjons­verktøy?

Dei fire raudgrøne partia bør nekte å la seg binde til masta av økonomisk skremsels­propaganda i budsjett­for­hand­lin­gane.

Invasjonen har gjort det umulig å gjen­nom­føre valg. Likevel er Ukraina i ferd med å legge en grunnmur for etter­krigs­de­mo­kra­tiet.