Kjærlighet
Problemet er Tinder
Det moderne datingmarkedet har vært gjenstand for mye debatt det siste året. Mye har dreid seg om datingappenes fremvekst. Særlig etter at forsker Mads Larsen skyldte på appene for lave fødselstall, og herværende avis skrev om «Martin», en stødig ingeniør med allværsjakke, som har sveipet på tusenvis av kvinner på Tinder på jakt etter en partner, men uten hell.
Ideelt sett skal datingappene tilby et større marked hvor vi presenteres for nøye utvalgte, algoritmisk selekterte kandidater, og får hjelp til å finne den ultimate partner basert på våre preferanser. Som journalist Hannah Bull pekte på tidligere i sommer, er et slikt premiss umulig å motstå. Hvorfor handle på en søndagsåpen Joker når du kan stikke på Walmart og få et mye større utvalg?
Det som fortjener større plass i debatten, er imidlertid at disse appene slettes ikke er utformet for å gi oss mulighetene til å finne en varig partner. Snarere er de utformet som utspekulerte underholdningsprodukter.
Peder Nyeggen