Kunst

Metall til å hvile hodet på

Man gjør klokt i å tenke på Grete Neseblods «Capacity for Care» som traileren til en film.

TREFFER HARDT: Grete Neseblods installasjon spinner mellom tekstilenes stofflighet og subkulturelle markører, men det er kolorismen som treffer mest nådeløst. FOTO: DANIEL VINCENT HANSEN TREFFER HARDT: Grete Neseblods installasjon spinner mellom tekstilenes stofflighet og subkulturelle markører, men det er kolorismen som treffer mest nådeløst. FOTO: DANIEL VINCENT HANSEN

Kunsthall Trondheim

Det er kanskje gått fem-seks år siden jeg første gang var borti kunsten til Grete Neseblod. Den gang hadde hun gjenskapt coveret til Mayhems debutplate «Deathcrush» som en stor, myk og innbydende pute. Det kunne latt seg bortforklare som en spøk, men det viste seg å være en pekepinn på hvor kunstnerskapet bar hen: brutal svartmetall man kan hvile hodet på.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

1987–2025

Rom jubilerer med en skisseaktig oppsummering av livet så langt.

Kunst

The Sign of Four

Marius Engh kobler gresk mytologi med meta­­refleksjoner over kunst – og samtidens sneakers.

Kunst

Høstut­stil­lingen 2025 – Statens 138. kunst­utstilling

Årets Høstutstilling er en rufsete protest mot alle verdens velformede produkter. Hvor heldig er det?