Intervju

Jokke-sangeren

Norske rockeoutsidere: Trond Granlund hyller Joachim Nielsen på nytt, velklingende coveralbum.

GRANLUND INNOM DOVRESTUA: For å posere for Klassekampens fotograf. FOTO: SIGVE BREMER MEJDAL Sigve Bremer MejdalGRANLUND INNOM DOVRESTUA: For å posere for Klassekampens fotograf. FOTO: SIGVE BREMER MEJDAL Sigve Bremer Mejdal

I fjor høst sendte Trond Granlund meg en sang på e-post, en versjon av Joachim Nielsens «Verdiløse men». Ikke akkurat en lykkepille. Jokkes første vers går som følger; I dag hadde jeg tenkt å synge en sang om verdiløse menn / Som dere sikkert har skjønt allerede, så er jeg en av dem / Kan alle som føler seg vellykka vær så snill å gå hjem / Dette er et privat lite treff for oss verdiløse menn. Granlund klarer, oppsiktsvekkende, å skru melankolien, tristessen i sangen noen hakk opp – eller skal vi heller si ned.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Som i et speil

Den åndelige musikken til Arvo Pärt åpner for kontemplasjon, som lite annet i musikkhistorien – eller?

Kommentar

Det en gang lovende landet

For to hundre år siden var Amerika ung og lovende, i alle fall fra et europeisk perspektiv. Nå for tida markeres starten på utvandringa fra Norge til Amerika, også med flere markeringer av jubileet i norsk musikkliv. Riksscenen har Amerika på programmet, og på Nasjonalbiblioteket inviterer de til plateslipp, samtale og konsert. «Unnskyld meg, eg må berre lay down a bit», sa felespilleren Anund Roheim fra Bø i Telemark til meg en gang jeg besøkte han. Han var over åtti år, og var kommet hjem til gamlelandet etter en mannsalder i Midtvesten. Jeg ble så sjarmert av de tydelige spora av noe helt annet i det gamle bøheringsmålet. Og jeg ble desto mer sjarmert og fascinert da jeg fikk høre at den jevne amerikaner hadde streva hardt med å forstå noe som helst av hva Roheim sa.

Kommentar

Rak rygg

I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.