Vår tids kulturliv har det travelt med å peke på publikum som sin nye sjef. Men kunden har ikke alltid rett.

Publikums gunst

GJESTEN ER SJEFEN: «Folk som kommer som besøkende, skal ikke informeres eller snakkes til ovenfra og ned», har Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Högkvist uttalt. Her sammen med museumsdirektør Karin Hindsbo (til venstre). FOTO: BEATE OMA DAHLE, NTB Beate Oma Dahle

Da jeg en fredagskveld i mars så Arne Lygre-stykket «Tid for glede» på Det Norske Teatret, var gjesteoppførselen omtrent like iøynefallende som det som foregikk på scenen. En eldre publikummer foran oss klappet og hoiet allerede under forestillingen – med en iver som fikk det til å se ut som om vedkommende var på en Metallica-konsert heller enn på en oppsetning av norsk samtidsdramatikk. Da stykket var over, spratt folk umiddelbart opp fra setene av begeistring. Stykket har fått overstrømmende mottakelse også av kritikerne, men hverken deres ord eller de besøkendes klappsalver samsvarte med min mer beherskede glede.

Kultur