Intervju

Hunndjevelsk stjernestøv

Cocktail Slippers: Digges av Joan Jett og Rolling Stone Magazine. Nå feirer de 20 år.

GLITRER: – Vi tar ikke oss selv så veldig høytidelig, sier gjengen i Cocktail Slippers. FOTO: PER OLE HAGEN GLITRER: – Vi tar ikke oss selv så veldig høytidelig, sier gjengen i Cocktail Slippers. FOTO: PER OLE HAGEN

Vokalist Silje Hope – aka Hope – danser på et bord på den andre siden av lokalet, mens hun synger ut hjertet sitt. Astrid Waller og Stine Bendiksen, aka Sugar Cane og Rocket Queen, ligger begge på ryggen på scenegulvet, mens de fortsetter å hamre ut låten på bass og gitar. Det er septemberkveld på Internasjonalen i Oslo, og en slags forsmak på slippkonserten gjengen snart skal ha for det nye albumet «Shout It Out Loud!».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Umulig­heten av en øy

John Donne hadde visst rett: No man is an island, selv ikke Øya. Festivalen var lenge Musikk-Norges stolthet, men bør nå boikottes, skal vi tro deres mest høylytte kritikere – fordi de eies av et stort selskap (Superstruct) som eies av et annet mye større selskap (KKR) som investerer i Israel. Sistnevnte er ikke helt ulikt det enda mektigere norske Oljefondet – med unntak av at KKR ikke har investert i våpenindustrien og vedlikehold av israelske kampfly. I 2018 gikk Øyafestivalen inn i britiske Superstruct Entertainment, den gang en nystartet festivalorganisasjon som siden har vokst til å bli en av feltets ledende. De eier festivaler som ungarske Sziget, spanske Sónar og Bennicassism, engelske Field Day, tyske Parookaville, norske Palmesus og mer enn sytti andre. For sju år siden var Superstruct finansiert av amerikanske Providence Equity Partners, et aktivt eierfond med sine egne svin på skogen, blant annet kritisert for å være krigsprofitører i Irak (og med eierinteresser i bl.a. plateselskapet Warner). Så kan man spørre seg om hvorfor det opprinnelig uavhengige Øya ville bli en del av Superstruct i utgangspunktet.

Kommentar

Lov med kok

Sommarens beste festivaloppleving kom frå ein dresskledd finne i Førde.

Intervju

Ro i spillet

Henriette Eilertsen har inntatt norsk jazz’ kjerne med noe de færreste visste at de savnet: jazzfløyte.