Elisabeth Haarrs undersøkelser av tekstiltradisjonene fascinerer mer enn protestene hennes mot storpolitikken.

Tekstilenes dramatikk

ØRNEN HAR LANDET: Materialene Elisabeth Haarr i 1982 brukte til å lage Ronald Reagan-protesten «The Eagle Tries Again», er betegnende for den gleden ved ukonvensjonelle kombinasjoner som preger utstillingen som helhet: billedvev, plast, nylon og polyester. ALLE FOTO: THOR BRØDRESKIFT

«Kunsthistorikere, kritikere og anmeldere og ikke minst innkjøpskomiteer. Gjør jobben deres!» Elisabeth Haarr (76) advarer sånne som meg – setningene står å lese i et av flere personlige notater hun har inkludert i årets festspillutstilling, og er plassert like ved bøker av Mao og James Baldwin. Uttrykket «finne frem blondene» er notert like under. Det er da også nærliggende å tro at Haarr særlig sikter til den begrensede oppmerksomheten tekstilverk har fått i den «høye» kunstinstitusjonen.

Kultur