Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Elisabeth Haarrs undersøkelser av tekstiltradisjonene fascinerer mer enn protestene hennes mot storpolitikken.

Tekstilenes dramatikk

ØRNEN HAR LANDET: Materialene Elisabeth Haarr i 1982 brukte til å lage Ronald Reagan-protesten «The Eagle Tries Again», er betegnende for den gleden ved ukonvensjonelle kombinasjoner som preger utstillingen som helhet: billedvev, plast, nylon og polyester. ALLE FOTO: THOR BRØDRESKIFT

Haarrs kunstnerskap kombinerer det sarte med det hardtslående.

Bergen Kunsthall

Står til 15. august.

«Kunsthistorikere, kritikere og anmeldere og ikke minst innkjøpskomiteer. Gjør jobben deres!» Elisabeth Haarr (76) advarer sånne som meg – setningene står å lese i et av flere personlige notater hun har inkludert i årets festspillutstilling, og er plassert like ved bøker av Mao og James Baldwin. Uttrykket «finne frem blondene» er notert like under. Det er da også nærliggende å tro at Haarr særlig sikter til den begrensede oppmerksomheten tekstilverk har fått i den «høye» kunstinstitusjonen.