Eilif Peterssens «Dødsdommen» kom i norsk eie som følge av en moralsk betent byttehandel med nazistene under andre verdenskrig:

Fra nazistene til Nasjo­nal­mu­seet

BETENT BYTTEHANDEL: «Christian II undertegner dødsdommen over Torben Oxe» (1876) av Eilif Peterssen regnes som et hovedverk i norsk kunsthistorie. Maleriet havnet i norsk eie som følge av en byttehandel med nazistene. FOTO: BØRRE HØSTLAND, NASJONALMUSEET

I 1948 ble en utstilling av to hovedverk i norsk historiemaleri vist i Nasjonalgalleriet: «Adam og Eva drives ut av Paradiset» (1877) av Hans Heyerdahl og «Christian II undertegner dødsdommen over Torben Oxe» (1876) av Eilif Peterssen. Dette var ungdomsarbeider av to bråmodne kunstnere, begge utdannet ved kunstakademiet i München, og begge malerier hadde nylig kommet «hjem» fra utenlandsk eie.

Kultur