Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Eilif Peterssens «Dødsdommen» kom i norsk eie som følge av en moralsk betent byttehandel med nazistene under andre verdenskrig:

Fra nazistene til Nasjonalmuseet

BETENT BYTTEHANDEL: «Christian II undertegner dødsdommen over Torben Oxe» (1876) av Eilif Peterssen regnes som et hovedverk i norsk kunsthistorie. Maleriet havnet i norsk eie som følge av en byttehandel med nazistene. FOTO: BØRRE HØSTLAND, NASJONALMUSEET

Plyndring, tvangssalg og ødeleggelse av kunst var offisiell tysk politikk mellom 1933 og 1945. Men nazistenes problematiske kunstforvaltning kom også Norge til gode.

I 1948 ble en utstilling av to hovedverk i norsk historiemaleri vist i Nasjonalgalleriet: «Adam og Eva drives ut av Paradiset» (1877) av Hans Heyerdahl og «Christian II undertegner dødsdommen over Torben Oxe» (1876) av Eilif Peterssen. Dette var ungdomsarbeider av to bråmodne kunstnere, begge utdannet ved kunstakademiet i München, og begge malerier hadde nylig kommet «hjem» fra utenlandsk eie.