Feminist javisst

Narrespeil på veggen

Kjønnsdelt reklame og kroppspress er fortsatt på moten i 2020.

FENGSLET AV SELVBILDET: Både gutter og jenter kjenner på kroppspress, men jenter er mest misfornøyd med seg selv, skriver Hanne Linn Skogvang. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM FENGSLET AV SELVBILDET: Både gutter og jenter kjenner på kroppspress, men jenter er mest misfornøyd med seg selv, skriver Hanne Linn Skogvang. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

På Ungdatakonferansen 2019 la forskerne Kamilla Steinnes og Helene Teigen fram forskning på kjønnsdelt markedsføring rettet mot unge. Mens markedsføring mot gutter gjerne preges av mørkere farger og hvordan det markedsførte produktet skal brukes, var markedsføringen mot jenter preget av rosatoner, langt mer kropp, hud og skjønnhetsdyrking generelt. Både guttene og jentene kjente på en form for kroppspress. Men jentene, som også fikk mest kosmetikk- og kosmetiske reklamer, var også mest misfornøyd med seg selv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Feminist javisst

Kvinne­krop­pen har igjen blitt en arena for maktde­mon­strasjon og kontroll. Det finnes ingen vei utenom handling, og det må skje nå.

Begreper som «selv­ra­di­ka­li­se­ring» og «ensom ulv» tilslører de faktiske årsakene til politisk ekstre­misme.

Regnboge­mot­standen må konfron­terast med grunnlaget for pride, ikkje vasne frasar om kjærleik.