Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Feminist javisst

Narrespeil på veggen

Kjønnsdelt reklame og kroppspress er fortsatt på moten i 2020.

FENGSLET AV SELVBILDET: Både gutter og jenter kjenner på kroppspress, men jenter er mest misfornøyd med seg selv, skriver Hanne Linn Skogvang. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

På Ungdatakonferansen 2019 la forskerne Kamilla Steinnes og Helene Teigen fram forskning på kjønnsdelt markedsføring rettet mot unge. Mens markedsføring mot gutter gjerne preges av mørkere farger og hvordan det markedsførte produktet skal brukes, var markedsføringen mot jenter preget av rosatoner, langt mer kropp, hud og skjønnhetsdyrking generelt. Både guttene og jentene kjente på en form for kroppspress. Men jentene, som også fikk mest kosmetikk- og kosmetiske reklamer, var også mest misfornøyd med seg selv.

Feministene Bodil Stenseth, Wencke Mühleisen, Asta Beate Håland, Stephen Walton, Muna Jibril og Hanne Linn Skogvang skriver i Klassekampen mandager.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?