INTERVJU

INTER­VEN­SJONEN

Kraft: For Athena Farrokhzad er det ingen motsetning mellom å holde opp en plakat og å skrive et dikt.

MARKANT: Athena Farrokhzad har skrevet en hyllest til sosiale bevegelser. Bildet er tatt i forbindelse med Nationaltheatrets oppsetting av Farrokhzads «Moral ifølge Medea» tidligere i år. FOTO: SIV DOLMEN Siv DolmenMARKANT: Athena Farrokhzad har skrevet en hyllest til sosiale bevegelser. Bildet er tatt i forbindelse med Nationaltheatrets oppsetting av Farrokhzads «Moral ifølge Medea» tidligere i år. FOTO: SIV DOLMEN Siv Dolmen

Det er en liten begivenhet når svenske Athena Farrokhzad gir ut diktsamling. I Norge har hun blitt et velkjent navn de siste årene, og bare i år har to av hennes tekster blitt satt opp på norske teaterscener – monologen «Moral ifølge Medea» på Nationaltheatret og det lyriske dramaet «Brev til en krigerske» på Cornerteateret i Bergen. I høst er hun aktuell med den nye diktsamlingen «I rörelse» – blant flere andre utgivelser og prosjekter, som vi kommer tilbake til.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Krimspeilet

Etter et terror­angrep i London råder frykt og paranoia i Nick Triplows krim­uni­vers.

Essay

En mann har lest damero­maner. Noen av dem er ikke så verst.

Essay

Thomas Manns trylle­kunst­ner Cipolla er tilbake. Kan han kaste lys over Hamsun-debatten?