INTERVJU

INTER­VEN­SJONEN

Kraft: For Athena Farrokhzad er det ingen motsetning mellom å holde opp en plakat og å skrive et dikt.

MARKANT: Athena Farrokhzad har skrevet en hyllest til sosiale bevegelser. Bildet er tatt i forbindelse med Nationaltheatrets oppsetting av Farrokhzads «Moral ifølge Medea» tidligere i år. FOTO: SIV DOLMEN Siv DolmenMARKANT: Athena Farrokhzad har skrevet en hyllest til sosiale bevegelser. Bildet er tatt i forbindelse med Nationaltheatrets oppsetting av Farrokhzads «Moral ifølge Medea» tidligere i år. FOTO: SIV DOLMEN Siv Dolmen

Det er en liten begivenhet når svenske Athena Farrokhzad gir ut diktsamling. I Norge har hun blitt et velkjent navn de siste årene, og bare i år har to av hennes tekster blitt satt opp på norske teaterscener – monologen «Moral ifølge Medea» på Nationaltheatret og det lyriske dramaet «Brev til en krigerske» på Cornerteateret i Bergen. I høst er hun aktuell med den nye diktsamlingen «I rörelse» – blant flere andre utgivelser og prosjekter, som vi kommer tilbake til.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Verdensarkivet

I søket etter bilder til Bokma­ga­sinet, dukker det opp mange skatter, som kanskje er på siden av saken, men som fortjener å trekkes fram fra de historiske arkivene. Arkivaren presen­terer et utvalg.

Nordisk råd

Kollek­tivet KonstAB byr publikum på oppdatert surrea­lisme.

Kommentar

Norges mest anven­de­lige forfatter.