Kronikk

Klassens bråkmaker

Så lenge skolevesenet ikke anerkjenner ADHD som en diagnose, får ikke elevene god nok oppfølging.

KONSENTRASJON: Mange elever med diagnosen ADHD finner frem til yrkesfag. Bildet av denne sveiserlærlingen er tatt i forbindelse med en reportasje i Rogaland. illustrajonsFOTO: Tom Henning Bratlie Tom Henning BratlieKONSENTRASJON: Mange elever med diagnosen ADHD finner frem til yrkesfag. Bildet av denne sveiserlærlingen er tatt i forbindelse med en reportasje i Rogaland. illustrajonsFOTO: Tom Henning Bratlie Tom Henning Bratlie

ADHD er en dokumentert lidelse, rangert som samfunnsproblem i fagmiljøer og oppgitt som det mest læringshemmende i verden. Likevel blir den ikke behandlet med anerkjennelse i skolen. Ansvaret blir lagt tilbake på eleven. «Lærere, vær så snill, sett dere inn i det», sier en ADHD-elev til meg, ikke som lærer, rådgiver eller veileder, men som masterstudent i yrkespedagogikk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Vestres forgjenger skulle snu opp ned på helse­foretaksmodellen, og nå varsler Ap reform. Men vil noen gi sykehusene pengene de trenger?

Helsinki-er­klæ­ringen fyller 50 år i dag. Vil prinsip­pene om felles sikkerhet få et comeback?

Nussirs kata­stro­fale plan om kobber­gruver i Finnmark har, tross alle miljø­hen­syn, fått tillatelse. Begrun­nelsen? Umulig å få tak i.