Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Klassens bråkmaker

Så lenge skolevesenet ikke anerkjenner ADHD som en diagnose, får ikke elevene god nok oppfølging.

KONSENTRASJON: Mange elever med diagnosen ADHD finner frem til yrkesfag. Bildet av denne sveiserlærlingen er tatt i forbindelse med en reportasje i Rogaland. illustrajonsFOTO: Tom Henning Bratlie Tom Henning Bratlie

ADHD er en dokumentert lidelse, rangert som samfunnsproblem i fagmiljøer og oppgitt som det mest læringshemmende i verden. Likevel blir den ikke behandlet med anerkjennelse i skolen. Ansvaret blir lagt tilbake på eleven. «Lærere, vær så snill, sett dere inn i det», sier en ADHD-elev til meg, ikke som lærer, rådgiver eller veileder, men som masterstudent i yrkespedagogikk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?