Kunst

Antyder grov overprising

Digitale trykkemetoder for grafikk og reproduksjon av maleri kan gjøre det vanskelig for kunstkjøpere å orientere seg:

I HARDT VÆR: Rolf Stavnem ved Fineart selger både originale malerier og reproduksjoner, såkalte gicleer. Kritikere mener galleriet ikke markerer forskjellen tydelig nok. © FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher OlssønI HARDT VÆR: Rolf Stavnem ved Fineart selger både originale malerier og reproduksjoner, såkalte gicleer. Kritikere mener galleriet ikke markerer forskjellen tydelig nok. © FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher Olssøn

– Det er som med skitt og kanel – det er vanskelig å se forskjell. Og uten luktesans er det vanskelig å finne ut hva som er hva, sier styreleder Magne Vangsnes i Norske Grafikere.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Slik har Kunst-Norge forholdt seg til Gaza

Nasjonalmuseet har fått refs for ikke å markere Gaza-krigen. Andre museer har valgt annerledes.

Anmeldelse

Goavve-Geabbil

Marét Ánne Sara har fått et av samtidskunstens mest prestisjefulle oppdrag, men serverer snille dekorasjoner på Tate Modern.

Kunst

Ber om at sørge­tep­pet får bli

«Ta teppet ned!» lød slagordet mot et israelsk verk på Nasjonalmuseet. – Dette er ikke en landskamp, sier kunstner Håvard Homstvedt.