Nas og ‘Ye: Obamas drømmealbum har blitt realitet, i en marerittvirkelighet.

Skudd i mørket

NASIR JONES: Nittitallshelten slapp forrige fredag et album som ble nærmest totalt overskygget av hans gamle rival Jay-Zs duoalbum med kona Beyoncé, samt albumprodusent Kanye Wests kontroversielle figur og albumslippstrategi. Men på ujevne «Nasir» finnes en av de beste låtene både Nas og West noensinne har laget. FOTO: PRESS HERE

13 minutter lange «Come Out» av Steve Reich er et av disse sjeldne stykkene kunstmusikk som stadig finner gjenklang, ikke minst i populærmusikken. Lydmessig, først og fremst, men allikevel er det nok nesten like mye denne lydens forankring i sin samtids brutale politiske realiteter som gir gjenklang, dessverre. For denne gjenklangen er ubehagelig, over 50 år etter at stykket hadde premiere i april 1966. På en veldedighetskonsert arrangert av borgerrettighetsforkjempere, til inntekt for en gruppe afroamerikanske menn som var drapsdømt etter en tvilsom rettsprosess, de såkalte Harlem Six. En sak der politivold og statlig overmakt stod i sentrum, og dermed en tydelig påminner om forbindelsen mellom kampen den gang og nå, i vår Black Lives Matter-samtid.

Musikkmagasinet