Det tok absolutt alle på senga da den amerikanske rapperen XXXTentacion, født Jahseh Dwayne Onfroy i januar 1998, sist høst gikk rett til topps av den norske VG-lista med sitt offisielle debutalbum «17». Som representant for en ny, kontroversiell generasjon rappere, den såkalte Soundcloud-rapen. Oppkalt etter delingsplattformen som har gjort det mulig at denne ... nærmest punka, lo-fi, emosjonelt sårbare, men aggressivt konfronterende musikken kunne vokse seg stor helt på siden av den tradisjonelle platebransjen, og på tvers av rapmusikkens rigide regionale skillelinjer.
Nas og ‘Ye: Obamas drømmealbum har blitt realitet, i en marerittvirkelighet.
Skudd i mørket
Nas feat. Kanye West
Cops Shot the Kid
Album
Fra albumet «Nasir»
13 minutter lange «Come Out» av Steve Reich er et av disse sjeldne stykkene kunstmusikk som stadig finner gjenklang, ikke minst i populærmusikken. Lydmessig, først og fremst, men allikevel er det nok nesten like mye denne lydens forankring i sin samtids brutale politiske realiteter som gir gjenklang, dessverre. For denne gjenklangen er ubehagelig, over 50 år etter at stykket hadde premiere i april 1966. På en veldedighetskonsert arrangert av borgerrettighetsforkjempere, til inntekt for en gruppe afroamerikanske menn som var drapsdømt etter en tvilsom rettsprosess, de såkalte Harlem Six. En sak der politivold og statlig overmakt stod i sentrum, og dermed en tydelig påminner om forbindelsen mellom kampen den gang og nå, i vår Black Lives Matter-samtid.