Norgesgruppen 12. aug.
Forbrukerne betaler Norgesgruppen vurderer nå oppkjøp av Vitus Apotek. Det kan virke som et strategisk grep for å styrke helseberedskapen, men er også et tydelig tegn på en utvikling der makt samles på stadig færre hender – kall det gjerne amerikanske tilstander.
Vi har sett det før, og vi ser det igjen. I dagligvarebransjen har vi allerede erfart hvordan tre aktører, Norgesgruppen, Reitan og Coop har skapt ett marked der konkurransen mer eller mindre er borte. Prisene stiger, og de eneste som sitter igjen med gevinst, er eierne.
Forbrukerne betaler prisen – bokstavelig talt. Ikke noe nytt.
Som tidligere aktør i møbelbransjen har jeg sett hvordan kjededannelser og selektive innkjøpsordninger har gjort det umulig å kontrollere om for eksempel annonserte rabatter faktisk er reelle. Når en kjede har monopol eller nærmest selektivitetskontroll på visse produkter og merker, så finnes det intet reelt sammenligningsgrunnlag.
Dermed opplever vi til stadighet annonserte varer med 50 prosent rabatt selv om varen aldri har vært solgt til «ordinær» pris slik reglene var tidligere.
Bjørn Jarle Johannesen