Folkelesning i en krisetid

«Å, døde kamerater!» Etter flere år med illegal formidling utkom motstandsdiktene i et skred av diktsamlinger i 1945:

Flokket seg rundt lyrikken: Etter frigjøringen fikk motstandsdiktene som hadde sirkulert illegalt, stor nasjonal betydning. Dette bildet, fra Stortingsgaten ved Continental i Oslo, ble tatt av hobbyfotografen Thorolf Østmo under feiringene mai 1945. Foto: Thorolf Østmo/Nasjonalbiblioteket Flokket seg rundt lyrikken: Etter frigjøringen fikk motstandsdiktene som hadde sirkulert illegalt, stor nasjonal betydning. Dette bildet, fra Stortingsgaten ved Continental i Oslo, ble tatt av hobbyfotografen Thorolf Østmo under feiringene mai 1945. Foto: Thorolf Østmo/Nasjonalbiblioteket

Det var ingen som visste hvem som var stemmen bak de taktfaste linjene, men de lyste av harme. Tyskerne hadde i en ren hevnaksjon satt fyr på fiskeværet Aust-Vågøy i mars 1941, og kort tid etterpå dukket diktet for første gang opp, sprakende gjennom en illegal radiokanal. Siden ble det trykket opp, distribuert og opplest i smug, og da krigen var slutt, hadde diktet fått preg av å være et hamrende kampdikt som alle kjente til, med sitt insisterende budskap om aldri å glemme tyskernes forbrytelser.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Medier

For seks år siden forsvant en rekke norske kultur­tids­skrifter fra Narvesen. Nå er Prosa tilbake i bladhyl­lene.

Kulturtirsdag

«Seks år. Femti kommune­styre­møter. Én fotobok.»

Kulturpolitikk

Kultur­politikken kan ikke overlates til byråkrater, mener Torgny Amdam. I går var han med på å lansere «Kunst­ner­brevet 2025».