Broadcast: Ideene bak musikken fikk et slags ekko i plateomslagene. Vi har intervjuet deres sjefdesigner Julian House.

Visuelle gjenklangere

Julian House: Designer/musiker med sans for pulp-estetikk, dokumentar-soundtracks og library music. Foto: The Focus Group

Denne uka er de endelig tilgjengelig på vinyl igjen, etter at førsteutgavene har nådd store eurosummer på internettets platebørser: de seks albumene det britiske bandet Broadcast slapp på Warp Records. Fram til frontkvinne og hovedlåtskriver Trish Keenan tragisk nok døde av komplikasjoner fra svineinfluensaviruset i 2011. Et dødsfall som, smått morbid, nok har bidradd ytterligere til en alt da ikke ubetydelig status som kultband. Men også forståelig – det er noe med den usedvanlig flate vokalstilen til Keenan, den som alltid hadde framkalt adjektiver som «spøkelsesaktig» (men allikevel alltid føltes «levende»). Og det evig ekspansive idéuniverset i låtene hennes, som i økende grad befattet seg med et slags skjæringspunkt mellom det bevisste og det ubevisste, i et språk lånt fra eldgamle forestillinger om åndeverdenen og det okkulte, dog med en utpreget moderne og materialistisk tilnærming.

Musikkmagasinet