Nav-systemet trenger en storrengjøring
Hanne Glemmestad stiller (25. november) mange betimelige spørsmål om det er mulig å lede Nav videre. Jeg var tidligere leder i Nav-systemet, og i 2010 ferdigstilte jeg en doktoravhandling om Nav-reformen. Oppgavens empiriske funn og resultater viste til flere forhold vel femten år tilbake som delvis kan forklare noe av bakgrunnen for dagens situasjon. Jeg beskrev blant annet dårlige forberedelser og opplæring, begrensede ressurser med stadige omstillinger i en oppsplittet og byråkratisk sentralt svakt ledet organisasjon, samt manglende intern kommunikasjon med rigid mål- og resultatstyring. De ansattes etatsbakgrunn preget fortsatt arbeidskulturen. Selv om overordna mål var «en dør inn for alle», ble ikke brukeroppfølging godt nok samordnet. Det var betydelig avstand mellom målintensjoner og praktiske realiteter.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn
