Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Orientering

Esa eser ut

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

ÅPNET SAK: Esa har åpnet sak mot Norge etter at Vy fikk midlertidig kontrakt til å kjøre Sørlandsbanen og Jærbanen og gransker også tildelingen av passasjertogene på Østlandet til Vy. Foto: Siv Dolmen

Samtidig som det er mer debatt om EU enn på mange år, foreslår regjeringen i statsbudsjettet å redusere støtten til opplysningsarbeid om EU, en støtte som fordeles likt mellom Nei til EU og Europabevegelsen. EØS-tilsynet Esa i Brussel, som skal påse at Norge følger reglene som er innført fra EU til punkt og prikke, er derimot en budsjettvinner. Regjeringen vil øke det norske bidraget til Esa i 2026 med 38 millioner kroner. Da blir summen 269,5 millioner, som er over 14 prosent mer enn i år.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen