Vil du vera med på leiken … Demi Moore toler også steiken i den sjølvutleverande rolla som ei middelaldrande Hollywood-kvinne på jakt etter ungdomskjelda. Foto: Arthaus
The Substance
(USA, Frankrike, 2024) Regi og manus: Coralie Fargeat Skrekk-satire/ 2 t. 20 min./ Kino
Kvinneleg sjølvhat er eit høgpotent filmmotiv, og i møte med Coralie Fargeats herleg grenselause kultursatire «The Substance» slår det ein kor få samlande granskingar som finst av dette hatet i alle sine fasettar, alle sine aldersstadium, alle sine psykologiske og sosiale konsekvensar.
Rystende realistisk skildring av livet som flyktning.
Jon Hagene
I skogen: Forvirring, forferdelse, forfølgelse og fordervelse. Den svært aktuelle «Green Border» ble belønnet med juryprisen på Venezia-festivalen i 2023. Foto: AWE
Green Border
Regi: Agnieszka Holland Manus: Agnieszka Holland, Maciej Pisuk, Gabriela Lazarkiewicz Drama/ 2t. 27min./ Kino
I løpet av mitt første år som utenlandsstudent så jeg to mye omtalte og nesten likt titulerte filmer: Lars von Triers «Europa» og Agnieszka Hollands «Europa Europa». Førstnevnte fungerte som en allegori over verdensdelens skjebne etter andre verdenskrig – mens sistnevnte fortalte den nær utrolige historien om Solomon Perel, en ung jøde som under annen verdenskrig ble adoptert av en tysk familie og senere innrullert i Hitlerjugend. Mens «Europa» benyttet seg av filmatiske uvanligheter (så som dobbeltprojisering), var «Europa Europa» mer konvensjonell i formen, og altså basert på faktiske hendelser.