Andreas Eriksson er ikke akkurat pastellfargenes mann. Utstillingen på Lillehammer kunstmuseum preges av nyanser av beige – kjærlighetens farge.
Fem fingre i jorden
AnmeldelseKunstTommy Olsson
Andreas Eriksson:
Lillehammer Kunstmuseum
Står til 25. august
Det var den dagen jeg fikk bekreftet at samtiden er blitt noe jeg stadig oftere har problemer med å huske riktig. Noe diffust som jeg ikke lenger er en egentlig del av. Men jeg skal forsøke å rekonstruere det som er blitt dekonstruert.
Gammel trykketeknikk gir Mikael Øye Hegnars bilder et tiltalende uttrykk.
Pappa maler
AnmeldelseKunstAndreas Breivik
Mikael Øye Hegnar:
Kunstnerforbundet, Oslo
Står til 26. mai
Et google-søk på «enkaustikk» – teknikken Mikael Øye Hegnar har brukt på maleriene han viser på Kunstnerforbundet – gir meg bilder av glade tyske hobbymalerinner som smelter voksstifter på strykejern, som de så fører over på tykt papir. Om det er strykejern Hegnar arbeider med, skal være usagt, ifølge presseskrivet smelter han egentilvirkede voksstifter på en «varm plate». Arkene han maler på er dessuten mer sofistikert, silkeaktig japanpapir.
«The Sympathizer» har eit genialt utgangspunkt for tidsrett satire, men er for ujamnt realisert.
(USA, 2024) Serieskaparar: Park Chan-wook, Don McKellar, basert på Viet Thanh Nguyens roman Spionthriller/ 7 x 1t./ HBO Max
Filmskaparen Park Chan-wook er kjent for valdelege og visuelt elegante puslespelmysterium som «Oldboy» og «Decision To Leave». Den sørkoreanske regissøren – oppvaksen under sterk sensur i ein nasjon kløyvd av kaldkrigsrivalisering – lagar sjeldan eksplisitt politiske filmar. Kriminalhistoriene, som er fulle av paranoia, skjulte motiv og villeiande vitnemål, fortel likevel noko om samfunnet dei er skapte i. Park burde med andre ord ha gode føresetnader for å filmatisera «The Sympathizer», Viet Thanh Nguyens Pulitzer-vinnande spionroman om Vietnamkrigen eller krigen mot Amerika, som han heiter i Vietnam. «The Sympathizer» kombinerer nemleg desse motsette perspektiva.