Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Skole

Inviterer til krisemøte

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) vil ha mer kontroll på digitaliseringen i skolen. I dag inviterer hun til møte om Pisa-tallene.

Dårlig: Forsker og prosjektleder for Pisa i Norge Fredrik Jensen sammen med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i Plenumssalen i Kunnskapsdepartementet i går. Der ble resultatene fra Pisa-undersøkelsen 2022 lagt fram. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB

– Politikerne har latt digitaliseringen skyte fart uten å stille de riktige kontrollspørsmålene.

Det sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) etter at funnene i Pisa-undersøkelsen 2022 ble lagt fram på en pressekonferanse i går.

I rapporten kom det fram at norske 15-åringer aldri har prestert dårligere i matematikk, lesing og naturfag.

Den viser også en betydelig økning i flere lavtpresterende elever: Fra 19 til 31 prosent i matematikk og fra 19 til 27 prosent i lesing.

Mange lavtpresterende

Samlet sett er det nå 41 prosent av de norske elevene som kan betegnes som lavtpresterende i ett eller flere fagområder.

Undersøkelsen viser også økende forskjell i prestasjoner mellom elever med høy og lav sosioøkonomisk bakgrunn.

Samler gode krefter

Mange forklarer de dårlige resultatene med at 15-åringene ble målt etter tre års skolegang som var prega av smitteverntiltak. Utdanningsministeren la ikke avgjørende vekt på det da hun kommenterte resultatene i går. Hun viste til at i forhold til de fleste OECD-landene, hadde Norge en langt kortere nasjonal skolestenging.

– Det er viktig å si at den negative utviklingen startet før covid, sa Nordtun.

Hun viste blant til at norske barn leser mindre og dårligere, ifølge den internasjonale undersøkelsen PIRLS.

– Jeg er bekymret, sa Nordtun.

Hun inviterte til et møte med lærerorganisasjonene og skoleledere, som skal holdes i dag. Der vil hun blant annet få innspill til hvordan best rette en ekstra innsats i matematikk og naturfag.

– Så skal vi få bedre kontroll på digitaliseringen i skolen, sa kunnskapsministeren og lovte å fjerne forstyrrende elementer fra klasserommet – og flere fysiske lærebøker.

Frykter forbud

– Våre medlemmer ønsker et handlingsrom for å bruke digitale verktøy. Det skal reguleres lokalt, sier Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

Han ser fram til å diskutere Pisa-tall og skjermbruk med kunnskapsministeren i dag. Han ser også fram til en samtale om hvordan skolen kan bli mer praktisk og hvordan få flere lærerutdanna lærere i undervisningsstillinger på skolene.

– Jeg gleder meg til møtet.

Hva er Utdanningsforbundets mening om skjermbruk og mobilbruk?

At det skal avgjøres lokalt.

– Vi trenger rett og slett et samarbeid om skjermbruk der foreldrene også bidrar og setter grenser. Det jeg er redd for, er at vi skal komme med forbudsløsninger. For det er ikke veien å gå.