Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Joanna Hoggs siste Souvenir-film er både uhyggelig og fortrøstningsfull.

Gotisk sorgarbeid

Spøkelsesdans: Tilda Swinton spiller både den aldrende Julie og Julies mor i siste del av Joanna Hoggs selvbiografiske «Souvenir»-trilogi. Foto: Ymer Media

The Eternal Daughter

(Storbritannia/USA, 2022) Regi og manus: Joanna Hogg Drama, 1 t. 36 min., Kino

Det knaker i trappeoppgangene, vinden uler uopphørlig, og vinduene slamrer med jevne mellomrom på et støvete, herskapelig, britisk hotell. Hunden forsvinner. Tåken nekter å lette. Resepsjonisten er sur, og den antikverte vaktmesteren er godmodig. Gjenferdene uler både i det ytre og det indre: Med moren (Tilda Swinton) som sannhetsvitne og reisefølge har den aldrende filmskaperen Julie (Tilda Swinton) reist til rommene fra morens barndom for å skrive. Samtalene med henne lar fortiden komme til syne som lag på lag av fortiet materie, i en fortelling som i siste akt trekker seg inn i den gotiske spøkelseshistorien for å utforske minner, glemsel og tilgivelse.