Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Natt til torsdag var systemet i gang. Etter år med krangel, diskusjon, planlegging, informasjon og konspirasjon, er et system med bompenger i Tromsø på plass. Målet er nullvekst i persontrafikken og en vekst i bruk av kollektive tilbud, sykling og antall fotgjengere.

35 millioner kroner er investert i bomstasjoner. Årlig skal det tas inn 290 millioner i bompenger og årlig drift vi komme på 21 millioner. Samtidig slutter ordningen med at drivstoff kostet mer i Tromsø. Til nå har en stadig økende sum pr. liter gått til utbygging av samferdsel i byen.

Den nye bypakka, der også stat og fylke deltar, har en ramme på 6,5 milliarder, og det planlegges nye tunneler til og fra Tromsøya, bruer, sykkelstier, gangveier og mye mer.

Noen har et håp om at tilgrisede bilskilt, eller skilt dekket av snø, fører til gratis bompassering. Men nei, selskapet som drifter garanterer at en infrarød blits ser konturene av skiltet ditt, uansett.

Lenge har Nord-Norge vært bompengefritt, men nå dukker kameraene opp stadig tettere. Men det finnes alternativer. I stedet for å kjøre E6 sørover mot hovedstaden, med bompenger og ferje, kan man svinge via Sverige, der veiene er gode og rette, med 110 som fartsgrense og fullstendig gratis.