Får reklamerefs
VG-profiler reklamerer for samme smoothiemerke privat og på skjermen:

I desember i fjor hadde VGTV-programmet «Panelet» sin siste episode. Klassekampen skrev tidligere i år om at programlederne Vegard Harm og Morten Hegseth hadde egne kommersielle avtaler med flere av de samme firmaene som også sponset «Panelet».
Mediekritiker Anki Gerhardsen karakteriserte praksisen som «sølete».
Nå er profilene tilbake med et nytt talkshow på VGTV: «Harm & Hegseth». Der reklamerer de for privatskolen Akademiet, smoothiemerket Froosh og Kondomeriet.
Alle merkene har enten Harm eller Hegseth, eller begge, tidligere reklamert for på sine private Instagram-kontoer. Duoen utviklet dessuten egne sexleketøy i samarbeid med Kondomeriet i 2020.
– VG gambler med tilliten
8. april la Morten Hegseth ut et innlegg på Instagram der han reklamerte for Froosh. Samme dag ble den tredje episoden i «Harm & Hegseth» publisert.
Der satt programlederne rundt et bord fylt med Froosh-flasker.
– VG gambler fortsatt med tilliten til journalistikken. Pressa må skape svært tydelig skille mellom journalistikk og kommersiell virksomhet, sier Anki Gerhardsen om det nye programmet.
Det er VGTV-redaktør Rolf Sønstelie uenig i. Han mener tilliten til VG står støtt.
«Vi skal hegne om tilliten, men dette er underholdning og humor. Det er redaksjonelt innhold, men ikke journalistikk i tradisjonell forstand», skriver han i en e-post.
Mener skillet er tydelig
Sønstelie legger vekt på at Hegseth og Harm ikke er ansatt i VGTV.
«De driver sin egen næringsvirksomhet. Så sant det de reklamerer for på egne kontoer er innenfor VGs policy, så nekter vi dem ikke det».
– Dere har tidligere uttalt at dere tror publikum vet at Hegseth og Harm ikke er redaksjonelt ansatt. Hva gjør at dere tror det, Sønstelie?
«Våre profiler er selvstendige kjendiser som også gjør mange oppdrag for andre store mediehus, for eksempel som programledere. Det tror jeg publikum får med seg. De kunne ikke gjort disse jobbene for andre hvis de var redaksjonelt ansatt i VG», svarer Sønstelie.
«Vi gjør ikke noe annet enn NRK og TV 2»
— ROLF SØNSTELIE, REDAKTØR I VGTV
«Helt vanlig»
Anki Gerhardswen mener det er feil av mediehuset å anta at publikum er klar over at profilene ikke er en del av VG-redaksjonen.
– Dette er ikke noe man bare kan anta at publikum forstår. Det skal gjøres åpenbart for enhver ny seer av VGTV. Man er vant til at folk som opptrer i et redaksjonelt program, er en del av redaksjonen, sier hun.
Sønstelie mener imidlertid at det allerede er tydelig nok for publikum.
«Vi praktiserer full åpenhet rundt hvem som ikke er redaksjonelt ansatt og hva slags bindinger de har. VG er et mediehus som også lager underholdning, ikke bare nyheter. Vi gjør ikke noe annet enn NRK og TV 2. Det er helt vanlig å ha programleder-kontrakter med profiler som ikke er redaksjonelt ansatt», skriver han.
Varsel fra Medietilsynet
Tirsdag skrev Kampanje at Medietilsynet nå har sendt et varsel til VGTV. Det skyldes måten programlederne i «Harm & Hegseth» omtaler og roser produkter fra Kondomeriet.
Seerne oppfordres til å sende inn sine sexhistorier til programmet.
Programlederne plukker ut den beste historien, og innsenderen vinner et produkt fra Kondomeriet.
Ifølge Kampanje mener Medietilsynet at episoden kan være brudd på kringkastingsloven, nemlig forskriften som omtaler hvordan premiepresentasjon av sponsede premier skal utformes.