Rødts appell gjenspeiles i Mímir Kristjánssons vittige munnhell om at han er sosialist i ukedagene, kommunist fredag kveld og anarkist på lørdagen. Og en sosialdemokrat på grunn av fyllenervene søndagen.
— Ove Vanebo om Rødt i Morgenbladet
Virkeligheten er ikke skummel bakgrunnsmusikk og slem mann med voldelige tendenser. Virkeligheten er tørt jusspråk, utallige politiavhør, sju år med anmeldelser og rettssaker. Kvinner, stå sammen – vel, signalet her er vel heller: Kvinner, ti stille!
— Sigrid Bonde Tusvik om voldtekt, i Dagsavisen
– Som politiker ... så privilegert – og likevel å ønske å utnytte enda bedre disse ordningene og virkelig få tynt ut... Det burde jeg ikke gjort.
— Kjell Ingolf Ropstad i TV-intervju med Kjell Egil Svartdahl, sitert i Vårt Land
En banan og en kjeks skal ikke få bestemme over meg.
— Tidligere skiskytter Vilde Márjá E. Hensemo, til NRK
FORSTÅR GALLERIEIERE: Kode-direktør Petter Snare er ikke redd for å stille ut kontroversielle kunstnere, men forstår godt mindre privatgallerier som tenker annerledes: – Hvor mye nattesøvn skal man være nødt til å miste? Sigve Bremer Mejdal
– Det finnes skiller mellom kunst og mening. Kode har kjøpt kunstverk for sju millioner de siste årene. Skulle jeg latt være å vise et verk fordi kunstneren plutselig har havnet i en kontrovers? Det har jeg vanskelig for å se.
Det sier Petter Snare, direktør for Kode kunstmuseum.
I en kronikk i Klassekampen sist torsdag hevdet kunstner Tonje Gjevjon at hun er blitt kansellert av to visningssteder, Kvinnemuseet i Kongsvinger og Kunstplass i Oslo.
Gjevjon mener det må være hennes ytringer om transpersoner som ligger bak. Kvinnemuseet avviste forklaringen, mens Kunstplass i Oslo ikke ville svare.
Forstår gallerister
Dette har igjen reist spørsmålet om hvorvidt et visningssted for kunst kan ta stilling til en kunstners politiske ytringer.
Ifølge Petter Snare er det stor forskjell på offentlig finansierte institusjoner og private gallerier.
– Veldig mange visningssteder er tett knyttet til den som leder eller eier det. Hva de velger å stå i eller ikke, er en individuell beslutning som de må få ta, sier han.
Snare trekker fram det nedlagte galleriet Lautom contemporary, som var drevet av Randi Thommessen. I 2008 sa hun nei til å vise en Muhammed-karikatur tegnet av Lars Vilks.
– Det var ikke gjennom et slikt kunstprosjekt hun ønsket at galleriet skulle bli kjent.
– Er det legitimt?
– Ja, det må det være. Som leder av en offentlig finansiert institusjon har jeg annen type trygghet enn dem som driver gallerier. Hvor mye nattesøvn skal man være nødt til å miste fordi en eller annen kunstner har klart å posisjonere seg et sted som skaper enormt mye debatt?
– Mener du det også er greit å bryte en inngått avtale?
– Kontrakter har også klausuler for å komme seg ut av dem. Dette handler ikke om ytringsfrihet. Det er ikke noen som straffer noen, men man har ingen plikt til å vise alt.
Selv ville Snare ha tenkt seg «hardt og lenge om» før han brøt en eventuell utstillingsavtale.
– Opp til gallerieier
Gjevjon hevder i kronikken at press fra organisasjoner og aktivister mot gallerier som viser kontroversielle kunstnere, gjør at mange ikke tør.
«Det finnes mye rar oppførsel i kunstverden, og det er ikke noe jeg ville vurdert som museumsdirektør»
— PETTER SNARE, DIREKTØR FOR KODE
– Vi har ikke opplevd det. Men hvis noen mener en utstilling ved Kode er støtende, må de få lov til å mene det. Den type debatt må man tåle i et fritt samfunn, sier Snare.
Marit Gillespie, leder for Galleri Brandstrup i Oslo, vil ikke kommentere påstandene til Gjevjon konkret.
– Kunst har alltid vært preget av politikk, og det er opp til gallerieiere selv å vurdere hva de er komfortable med og hva de vil gjøre, helt ubetinget, sier Gillespie.
– Er det greit å bryte en kontrakt?
– Man kan absolutt skille kunstner og politikk, akkurat som man kan skille forfatter og politikk. Det får være galleristens vurdering. Hvis en kunstners ytringer skjærer veldig med det galleristen står for, forstår jeg den veldig godt.
Selv har Gillespie aldri stått i en slik situasjon, sier hun.
– Gjevjon hevder press fra organisasjoner og aktivister kan skremme gallerier fra å stille ut kontroversielle kunstnere. Kjenner du igjen det?
– Nei, det er helt ukjent for meg. Helt ukjent. Det er spøkelser på høylys dag.
«Man må tåle å stå i presentasjon av kunstnerskap man ikke nødvendigvis er enig med»
— TONE HANSEN, DIREKTØR FOR HENIE ONSTAD
– Bør opptre redelig
Tone Hansen, direktør for Henie Onstad, poengterer at hun ikke har kjennskap til tilfellet til Gjevjon. Hun tror alle kunstinstitusjoner bør tenke på hvordan man opptrer og hva man lover kunstnere.
– Et offentlig museum skal være en plattform for ytringer, og dem kan man nødvendigvis ikke alltid være enige i. Det er rommet man har når man jobber med kunst. Man må tåle å stå i presentasjon av kunstnerskap man ikke nødvendigvis er enig med, sier Hansen.
Hun er ikke sikker på om det er i frykt for debatt at avtalene her er blitt brutt. Henie Onstad har selv vært nødt til å bryte eller flytte mange avtaker med kunstnere og musikere under pandemien, fordi museet har vært stengt.
– Også kunstnere kan trekke seg fra avtaler om de ikke er fornøyd med vilkårene, så det går begge veier, sier Hansen, som påpeker at det er en forskjell på et museum og et galleri, som ifølge henne jobber under mer utsatte vilkår.
– Men uansett hvor i bransjen man er, bør man opptre redelig overfor kunstnerne.
Ville stilt ut Gjevjon
Selv hadde Petter Snare i Kode neppe fjernet Gjevjons verker fra en utstilling, tross i at hennes standpunkter er kontroversielle, forteller han.
– De er godt innafor det du får lov å mene.
– Hvor går grensa mellom ytringer og oppførsel?
– Det finnes mye rar oppførsel i kunstverden, som alle andre steder, og det er ikke noe jeg ville vurdert som museumsdirektør, selv ikke hvis du trakasserte noen eller oppførte deg som et uforskammet menneske. Det er ikke min jobb å være min brors vokter. Skal man slutte å vise Picasso fordi han var misogyn? Åpenbart ikke.
Lørdag kveld vant skuespiller Jakob Oftebro den danske filmprisen Robertprisen for beste mannlige birolle. Oftebro fikk prisen for sin rolle som den norske prins Olav i filmen «Margrete den første», en film om dronning Margrete som samlet Danmark, Norge og Sverige i Kalmarunionen på slutten av 1300-tallet. «Det betyr sinnssykt mye,» sa Oftebro i takketalen – og hyllet den danske regissøren: «Jeg har vunnet denne prisen en gang før. Det var også med Charlotte Sieling. Åpenbart gjør du meg riktig god». SSL
Mujinga til Venezia
TELEGRAM:
Den internasjonale anerkjennelsen kunstner Sandra Mujinga er gjenstand for, vil ingen ende ta, og på tampen av forrige uke ble det kjent at hun er valgt ut til den prestisjetunge Veneziabiennalen. Utstillingen «Milk of Dreams» er kuratert av italienske Cecilia Alemani og inkluderer over 200 kunstnere fra 58 land. Tittelen er hentet fra en bok av surrealist Leonora Carrington (1917–2011), om en verden der alle kan være hvem eller hva de vil. Flere av kunstnerne, Mujinga inkludert, problematiserer antroposentrismen og leker med forbindelsene mellom menneske, dyr og maskin.
Veneziabiennalen åpner i slutten av april, men de fleste av Klassekampens lesere har nok kortere reisevei til Munchmuseet, hvor Mujinga stilles ut til 3. april. Og som vår kunstanmelder Maria Horvei nylig spurte: «Er det ikkje noko fabelaktig over å møte arbeid som på nennsamt vis rokkar ved det antroposentriske verdsbiletet, nettopp i eit museum som elles er fylt av verk som plasserer mennesket i eit soleklart sentrum for det kunstnariske arbeidet?» SHH
Internasjonalen
Wang Wenzhuo prepares to light a cauldron after the opening ceremony of the 2022 Winter Olympics, Friday, Feb. 4, 2022, in Zhangjiakou, China. (Zhu Xudong/Xinhua via AP) Zhu Xudong