- Denne uka sendte Stortinget en marsjordre til regjeringen om å «igangsette arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen». Forslaget var fremmet av SV, Senterpartiet og Frp, som fikk støtte av Ap, Rødt og MDG. Vedtaket er en stor seier for dem som har kjempet for tog til Tromsø, selv om det ligger an til å ta lang tid før første spadetak settes i jorda. Den som har fulgt togstrekningens mer enn 100-årige historie, veit at det ligger nye muligheter for omkamper ved hver ny utredning. Det er også lite entusiasme å spore for utbyggingen i Oslo-pressa. Aftenposten kalte på lederplass Nord-Norgebanen «verdens dyreste turistattraksjon» og omtaler prosjektet som «hodeløst» og «komplett uansvarlig». Dagens Næringsliv kom i skade for å advare mot «en svimlende dyr jernbanestrekning fra Fauske til Bodø», selv om det har gått tog på den strekningen i nesten 60 år allerede.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Men overalt kjemper folk imot – også i USA.
Den ‘nordiske modellen’ blir stadig mer amerikansk
Signert
I 1889 vedtok Internasjonalens kongress å gjøre 1. mai til en verdensomspennende kampdag for arbeiderne. Dagen ble valgt for å hedre de fire Chicago-anarkistene som hadde blitt dømt til døden og hengt tre år før, etter en innbitt streikekamp for åttetimersdagen. Samme år ankom den unge litauiske jøden Emma Goldman USA. I memoarene sine beskrev hun hvordan sosialister, sosialdemokrater og anarkister over hele verden hektisk forberedte seg på å forlate arbeidsplassene i 1890. «På første mai skulle sliterne legge ned verktøyene sine, stanse maskinene, og forlate fabrikkene og gruvene», skrev hun. «Vårens fødsel skulle markere massenes gjenoppvåkning og deres nye bestrebelser på å frigjøre seg».