Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Stengte skoler flere stederLærere er redde for smitte, men vil gi forutsigbarhet

Glad for at skolen stenger

BAK SKJERMEN: Lærer Martine Smerud forbereder en uke med digital undervisning for sine 105 elever fra kjellerleiligheten sin i Oslo. Flere lærere er bekymret for å bli smittet på jobb.

DIGITALT: Den første uka etter påske blir det hjemmeskole for flere elever. – For min egen helse håper jeg det varer, sier lærer Martine Smerud.

Fra i dag blir det hjemmeskole flere steder på Østlandet. NRK meldte søndag at videregående skoler i Askim og Mysen stenger som følge av økt smitte i påska. Det blir også innført rødt nivå på alle trinn i skoler i Indre Østfold, Fredrikstad og Enebakk.

I Oslo videreføres tiltakene som ble innført 15. mars, med rødt nivå og stengte ungdomsskoler og videregående skoler samt hjemmeskole for 5.–7. trinn i særlig smitteutsatte bydeler. Tiltakene skal i utgangspunktet bare vare til og med fredag 9. april.

Hva som skjer etter det, er foreløpig uvisst. Byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) sa til Dagbladet søndag at de håper å ha et godt svar på når elevene kan komme tilbake på skolene i løpet av de neste dagene.

I kontakt med 105

Martine Smerud er kontaktlærer og faglærer på 10. trinn og tillitsvalgt ved Bjørnholt ungdomsskole i bydel Søndre Nordstrand i Oslo. Bydelen har lenge vært blant de tre bydelene med høyest smitte i hovedstaden. Smerud tror smittetallene vil øke etter påske, og at det er sannsynlig at skolen kommer til å være stengt lenger enn til 9. april.

Smerud underviser blant annet i musikk og trives best når hun er fysisk til stede med elevene. Samtidig har hun en alvorlig astmalidelse.

– For min egen helse håper jeg det varer lenger, sier hun.

Selv med den nye smittevernveilederen er det fortsatt én meter som er regelen i klasserommet på rødt nivå. Smerud setter spørsmålstegn ved hvorfor det er andre regler på skolen enn ellers i samfunnet. Hun ler litt av påbudet om kun to nærkontakter på én uke.

– Jeg har 105 nærkontakter i uka.

Sårbare barn

Den nye britiske virusvarianten smitter i større grad blant barn og unge enn det opprinnelige koronaviruset og skaper derfor hodebry i Skole-Norge. Samtidig som lærere er redde for smitte, er blant annet Barneombudet bekymret for at sårbare barn ikke får den oppfølgingen de har krav på.

Etter runden med skolestenging i fjor avdekket Kommunerevisjonen i Oslo manglende rutiner for å identifisere hvilke elever som hadde behov for et særskilt dagtilbud dersom skolen stengte igjen.

Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen skriver i en e-post til Klassekampen at de har jobbet med å få på plass det Kommunerevisjonen har påpekt at mangler: «Skolene har etter hvert fått mye trening og god erfaring i å identifisere disse elevene. De strekker seg langt i å gi disse elevene tett oppfølging og egne tilbud», skriver Gerhardsen.

«Det er utfordrende å sette en grense for hvem som er for sårbar, og hvem som ikke er det»

MARTINE SMERUD, LÆRER I OSLO lenger

Smerud forteller at de på Bjørnholt ungdomsskole foreløpig ikke har noe tilbud til de sårbare elevene. Dersom skolestengingen blir langvarig, må de vurdere det annerledes.

Læreren er bekymret for de elevene som bor trangt og får ansvaret for søsken som også må være hjemme på grunn av stengte skoler og barnehager.

– Det er utfordrende å sette en grense for hvem som er for sårbar til å kunne være hjemme, og hvem som ikke er det. I min bydel er elevene generelt mye mer sårbare, sier hun.

«Nødskole»

– Alle barn er sårbare i denne situasjonen, sier Silje Marie Bentzen.

Hun er kontaktlærer for 10. trinn ved Nordseter skole i den langt mer velstående nabobydelen Nordstrand. Der har de et tilbud for de mest sårbare nå som skolen er stengt. Bentzen har vært involvert i kartleggingen, og innrømmer at det arbeidet er noe av det som har ført til mye merarbeid det siste året.

– Det jeg er mest bekymra for nå, er at elevene mister læring og motivasjon og fellesskapet med medelever. De begynner å bli så slitne og leie, sier hun.

I likhet med Smerud er Bentzen glad for at smittesituasjonen blir tatt på alvor, og at skolene stenges. Hun tviler også på at de åpner neste uke.

– Noe av det viktigste for både ledelsen, de ansatte og elevene nå er forutsigbarhet. Det er ikke bra for de sårbare barna at skolen er stengt, men det er verre når det hele tida skifter mellom karantene, og ulike nivåer og åpningstider.

Bentzen vil bruke det danske begrepet «nødskole» framfor hjemmeskole.

– Vi må slutte å late som om vi har en normal skole nå, for det har vi ikke. Vi lærere kan legge til rette så godt som mulig ut ifra stadige endringer. Men jeg skulle ønske vi også kunne gitt elevene våre mer forutsigbarhet midt i all usikkerheten, sier hun.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production