Du kan bla til neste sideBla med piltastene

En bussjåfør skal ha godt humør, men anbudsregimet i bransjen gir liten grunn til å smile:

Daglig kamp om minutter

UNDER OPPSYN: Anbudsregimet i bussbransjen gjør at arbeidsinnsatsen til Trond Bolkan og sjåførkollegene overvåkes minutt for minutt. Sjåførene vil at busstilbudet skal rekommunaliseres. Frida Holsten Gullestad

KONTROLL: Streiken er over, men oppgjøret om bussbransjen er så vidt i gang. Anbudsregimer har gitt sjåførene en arbeidsdag som er detaljstyrt ned til det enkelte minutt.

På dashbordet i bussen har bussjåfør Trond Bolkan et nettbrett som viser en liten buss. Er bussen grønn og fylt med et nulltall, er alt bra. Han er i rute. Står det et tall med minus foran, er det på tide å begynne å stresse. Det viser hvor mange minutter han ligger bak rutetida. Blir bussen rød, er krisa et faktum. Da har han kjørt forbi en holdeplass før tida. Det kan gi busselskapet en bot fra oppdragsgiver på opptil 40.000 kroner per tur.